Skuteczna strategia PR

Jak przygotować skuteczną strategię PR?

Strategia PR kojarzy Ci się z dużymi firmami, które budują swój wizerunek w Internecie, telewizji i prasie? Nic bardziej mylnego strategię public relations powinna mieć każda firma. To jeden z najważniejszych dokumentów w przedsiębiorstwie. Zawiera on przede wszystkim zbiór zasad i wytycznych potrzebnych do komunikacji we wszystkich obszarach działalności organizacji.

Dlaczego strategia PR w firmie jest tak ważna?

Strategia PR w firmie pozwoli Ci na budowanie zaufania do Twojej organizacji. Zaufanie to jedna z podstawowych wartości w budowaniu trwałego biznesu.

Dla lepszego zrozumienia czym tak naprawdę jest strategia PRowa w firmie, warto określić czym jest public relations. To przede wszystkim zaplanowany i konsekwentnie realizowany plan działań, którego zadaniem jest zbudowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z otoczeniem, czyli klientami, kontrahentami, pracownikami, ale również mediami (prasą, radiem, TV).

Oczywiście to, co będzie zawierać strategia PR zależy od branży, w której działa firma. Inna strategia będzie dla firmy produkującej meble, a inna dla dewelopera, jeszcze inna dla fundacji.

Jakie elementy powinna zawierać strategia PR w firmie?

Aby przygotować skuteczną strategie PR w firmie konieczne jest dokładne określenie kilku elementów:

  1. Cele strategii PR – to podstawowy element tego dokumentu. Trzeba zastanowić się jakie cele ma firma, co chce osiągnąć, jak chce się rozwijać? Cele możemy podzielić na strategiczne, które określają ogólny kierunek działania PR oraz operacyjne, są one bardziej szczegółowe i skonstruowane w taki sposób, aby można je było zmierzyć.
  2. Grupa docelowa – określa z kim organizacja powinna utrzymywać pozytywne relacje, np. klienci, pracownicy, sąsiedzi, lokalne media.
  3. Misja firmy – odpowiada na pytanie dlaczego firma powstała? Jak organizacja chce się rozwijać? Jakie potrzeby klientów będzie zaspokajać?
  4. Big Idea – to plan, który określa zakres działań; pomysły w nim zawarte powinny wyróżniać Twoją markę na tle konkurencji
  5. Budżet – już na samym początku prac nad strategią PR warto określić budżet, który można przeznaczyć na PR firmy
  6. Harmonogram działań – to ujęte w ramy czasowe działania PRowe firmy
  7. Monitoring i ewaluacja strategii – określa jak będziemy sprawdzać czy cele strategii PR są realizowane
PR firmy, czyli przygotowanie strategii public relations

Przede wszystkim na przygotowanie strategii PR trzeba poświęcić trochę czasu, to nie może być dokument napisany w pośpiechu.

Warto zacząć od powyższych 6 punktów, które są podstawą. Punkty 1-3 wymagają przemyślenia i analizy zawsze w odniesieniu do konkretnej branży i organizacji.

PR firmy szczegółowo opisany w strategii danej organizacji powinien też zawierać harmonogram działań. Plan ten należy przygotować w taki sposób, aby wynikało z niego dokładnie kiedy i jakie działanie ma być zrealizowane. W harmonogramie warto ująć przygotowanie i dystrybucję informacji prasowych (na jaki temat taka informacja zostanie napisana i do jakich mediów wysłana), organizację eventów, np. konferencji prasowych, wydarzeń integracyjnych dla pracowników, wystąpienia lub udział w konferencjach branżowych. W planie tym powinny też być uwzględnione działania w social mediach oraz wszelkie działania reklamowe.

Działania w harmonogramie dobrze jest zaplanować na minimum sześć miesięcy , z doświadczenia jednak wiem, że najlepiej sprawdzają się roczne strategie PR. Budowanie wizerunku organizacji wymaga czasu – to maraton, nie sprint.

Trzeba pamiętać o regularnym monitorowaniu działań strategii PR i sprawdzaniu czy przynosi ona oczekiwane efekty. Jeśli któreś z działań PR nie sprawdza się, należy je wymienić na inne i mierzyć jego skuteczność.

Działania PR przykłady firm, z którymi współpracuję

Organizacje, które zdecydowały się na stworzenie strategii PR, w spójny sposób budują swój wizerunek jednocześnie pozyskując takich klientów, na jakich im zależy. Stają się rozpoznawalne na rynku i przede wszystkim rośnie zaufanie do nich jako ekspertów w danej dziedzinie. Dzięki zaplanowanym działaniom PR firmy pozyskują do współpracy wartościowych kontrahentów, często takich, z którymi wcześniej nie mogli nawiązać współpracy. Posiadając strategie PR firmy można uniknąć chaosu komunikacyjnego w przedsiębiorstwie i odpowiednio zareagować w sytuacji kryzysowej. Jeśli do tej pory Twoje działania PRowe były przypadkowe, to już najwyższy czas na stworzenie strategii PR!

Strategię PR można przygotować samemu lub podjąć współpracę z agencją public relations, która w profesjonalny sposób pomoże przygotować PRowy plan działań. Doradzi odpowiednie rozwiązania i kanały komunikacji. Specjaliści od PRu mają też świeże spojrzenie z zewnątrz i mogą poprowadzić Twoją firmę w nowym, komunikacyjnym kierunku.

Przy wyborze agencji warto zwrócić uwagę na jej doświadczenie i zakres działań z zakres public relations oraz projekty, które do tej pory realizowała.

Współpracę, którą zawsze zaczynamy od wysłuchania potrzeb klienta i dokładnego poznania organizacji. Takie podejście daje nam możliwość fachowego działania na korzyść klienta. Zapraszamy do kontaktu mailowo lub telefonicznie.