Zacznijmy od mowy ciała. To nie wypowiadane słowa są podstawą w komunikacji, a postawa, mimika twarzy, kontakt wzrokowy i gestykulacja decydują o tym, jak odbieramy siebie nawzajem. Warto wykorzystać tę wiedzę do budowania relacji biznesowych, a co za tym idzie dobrego wizerunku firmy.
Postawa – najlepiej gdy jest otwarta, czyli ręce są rozłożone, dłonie otwarte, a ciało lekko pochylone w stronę rozmówcy. Tworzeniu bliskich relacji nie sprzyja postawa zamknięta, czyli krzyżowanie rąk i nóg oraz kulenie się w sobie.
Kontakt wzrokowy – utrzymanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą wskazuje na pewność siebie i otwartość. Unikanie go świadczy natomiast o niepewności i nieszczerości.
Mimika twarzy – trzeba pamiętać, że emocje, które przeżywamy są widoczne na twarzy. Możemy z niej odczytać szczęście, strach, złość, zaskoczenie, wstyd, ból i smutek… Warto pamiętać, że uśmiech zawsze wprowadza miłą atmosferę w czasie rozmowy i pozwala poczuć się swobodnie osobie, z którą rozmawiamy. Uśmiech przede wszystkim wyraża pozytywne nastawienie i buduje dobry wizerunek.
Gestykulacja – gesty podkreślają to co mówimy. Jeśli chcemy zbudować pozytywny wizerunek warto nauczyć się eliminować negatywne gesty, np. nadmierne wymachiwanie rękami w czasie mówienia. Zdecydowanie lepszy efekt przyniosą gesty adekwatne do tematu rozmowy. W czasie rozmów biznesowych dobrą praktyka będzie wyważone potakiwanie głową.
Uścisk dłoni – rękę wyciągamy swobodnie lekko pochylając się do przodu i patrząc rozmówcy w oczy. Uścisk powinien być zdecydowany, ale niezbyt mocny.
Ubiór – pełni bardzo ważną rolę w komunikacji niewerbalnej. Powinien być wybierany świadomie, tak aby był stosowny do okoliczności. Odstępstwa od przyjętych norm traktowane są jako brak profesjonalizmu i obniżają status osoby. W doborze stroju może pomóc wiedza o symbolice kolorów i ich psychologicznym oddziaływaniu, np. kolor szary wzbudza zaufanie. Kojarzy się z osobami konserwatywnymi i zrównoważonymi. Czerwony, natomiast, uosabia siłę i władzę. Sugeruje pewność siebie. Granat wyraża szacunek i godność. Kojarzy się z odpowiedzialnością i chęcią sprawowania kontroli.
Pamiętajmy, że słowa stanowią zaledwie 7% procesu komunikacji, podczas gdy mowa ciała ponad połowę – aż 55%.