Home » Wiedza » Mierzymy skuteczność działań PR

Mierzymy skuteczność działań PR

Czy PR działa? To pytanie często zadają moi klienci. Działa, ale kwestia mierzenia efektywności działań PR jest dość trudna. Zwłaszcza, że public relations to dziś nie tylko publikacje w prasie i wywiady w radio i telewizji. To także social media. Jak zatem zmierzyć skuteczność działań PR-owych?

Określ cele

Pierwszym podstawowym krokiem jest precyzyjne określenie celów, które powinna realizować strategia PR. Najlepiej zacząć od dokładnej analizy obecnej sytuacji i określić jaka jest pozycja firmy na rynku? Jaki wizerunek organizacji jest na zewnątrz, a jaki wśród pracowników? Jakie wyzwania stoją przed przedsiębiorstwem. Dopiero teraz można wyznaczyć mierzalne cele.

Pamiętajmy, że cele dzielimy na długoterminowe i krótkoterminowe. Jeśli pracujemy nad wizerunkiem firmy, to powinniśmy założyć cele długoterminowe. Natomiast jeśli organizujemy jednorazową akcję, to jest to cel krótkoterminowy.

Jakie narzędzia do mierzenia efektywności działań PR są potrzebne?

Do sprawdzania skuteczności prowadzonych w Internecie działań PR przyda się z pewnością Brand24. To narzędzie monitoruje m.in. social media, serwisy internetowe, fora dyskusyjne, podcasty i blogi. Brand24 posiada sporo funkcji analitycznych, dzięki którym nie tylko zmierzysz skuteczność działań PR, ale także porównasz je z konkurencją. Z łatwością także wyciągniesz wnioski z prowadzonych działań PR.

Google Analytics to bardzo popularne narzędzie, które doskonale sprawdza się do badania ruchu na stronie internetowej i użytkowników, którzy ja odwiedzają.

Do wysyłania informacji prasowych lub newsletterów przydatny jest GetResponse. To narzędzie nie tylko personalizuje maile, ale także dostarcza potrzebne dane analityczne.

Najważniejsze wskaźniki potrzebne do mierzenia efektywności działań PR

Jednym z takich wskaźników jest liczba wzmianek. Social media, blogi, fora internetowe do doskonałe miejsca do wyrażania swojej opinii. Liczba wzmianek pokaże ile razy nazwa firmy, marki, hashtag, czy inne słowo powiązane z marką zostało wspomniane w sieci. Obserwując liczbę wzmianek w konkretnym przedziale czasowym, można sprawdzić, jak często ludzie mówią o produkcie lub marce. To przydatna informacja do określenia świadomości marki w otoczeniu.

Analiza sentymentu jest szczególnie ważna w kontekście budowania wizerunku. Zaawansowane narzędzia monitorujące media mogą analizować język, którym internauci wypowiadają się na konkretne tematy w sieci. Na podstawie używanych słów wypowiedziom tym przypisywany jest charakter pozytywny, negatywny lub neutralny.

Warto mierzyć jeszcze zasięg prowadzonych działań w social mediach, a także w mediach tradycyjnych. Zasięg to liczba osób, które zobaczyły treści w danym kanale komunikacyjnym, np. w prasie lub w mediach społecznościowych.

Monitoring mediów – ważne narzędzie mierzenia skuteczności działań PR

To narzędzie pozwala określić wskaźnik AVE, czyli ekwiwalent reklamowy. Wskazuje on, jaką kwotę trzeba by wydać na reklamę lub publikację w danym medium, gdyby była ona płatna. Jego wysokość jest obliczana w oparciu o cennik reklamowy danej gazety, stacji radiowej lub telewizyjnej, w jakiej dany przekaz się pojawił, uwzględniając długość tekstu lub czas trwania ekspozycji w danym programie. W przypadku działań PR online ekwiwalent reklamowy jest dodatkiem do pozostałych wskaźników, które lepiej pokazują skuteczność działań PR.

Obserwacja reakcji

Można też założyć, że liczba podjętych działań po akcji lub kampanii PR-owej jest miarą jej skuteczności, np. liczba osób zapisanych do biegu charytatywnego. Zawsze trzeba pamiętać o odpowiednim doborze kanałów komunikacji, np. media newsowe, social media, itp. Gdy wyniki nie są dla nas zadowalające, proponuję przeanalizować raz jeszcze dobór narzędzi, form przekazu i kanałów komunikacji, czy miejsc, w których informacja się pojawiła.

Sposobów mierzenia efektywności działań PR jest więcej. Wszystko zależy od tego, co chcemy zmierzyć i do czego potrzebujemy takich danych. Pamiętajmy, aby zawsze zaczynać od analizy obecnej sytuacji, wyznaczenia mierzalnych celów, doboru kanałów komunikacji. Potem trzeba wybrać odpowiednie narzędzia do mierzenia działań PR. Powodzenia!

Comments are closed.