PR w małej firmie – czy warto?

Myślisz, że działania PR są drogie i mogą sobie na nie pozwolić tylko duże firmy? Nic bardziej mylnego. Małe przedsiębiorstwa również powinny dbać o swój wizerunek wśród klientów i kontrahentów. W takim razie od jakich działań PR w małej firmie zacząć, aby przynosiły one korzyści?

Historia Pana Wojciecha najlepiej pokazuje jak wykorzystać siłę działań PR w małej firmie

Pan Wojciech działa w branży informatycznej i kilka miesięcy temu wprowadził na rynek nową, innowacyjną aplikację. Sądził, że zainteresowanie nowością będzie duże. Niestety, sprzedaż nie wzrastała. Zainteresowanie klientów nowym produktem nie było wystarczające, pewnie dlatego że nie znali go. Pan Wojciech zastanawiał się, dlaczego tak się dzieje i co może zrobić, aby to zmienić. W Internecie trafił na informacje o public relations. Postanowił zatrudnić agencję, która poprowadzi dla niego działania PR.

Specjaliści z agencji rozpoczęli pracę od określenia grupy klientów, do której jest produkt jest skierowany. Następnie razem z panem Wojciechem ustalili cele kampanii.

PR-owcy przygotowali informację prasową dotyczącą nowego produktu i firmy oraz określili do jakich mediów ją wysłać. Pana Wojciecha natomiast przygotowali do rozmowy z dziennikarzami.

Wkrótce pojawiły się pierwsze publikacje, dziennikarze prosili Pana Wojciecha o wypowiedzi dotyczące produktu. Zainteresowanie nowością rosło z dnia na dzień. Przybywało także klientów. Działania PR pomogły Panu Wojciechowi wypromować jego produkt w mediach i budować wizerunek eksperta w branży. A to przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży.

PR dla małych firm

Działania PR to nie tylko przygotowywanie informacji prasowych i kontakt z dziennikarzami. To także budowanie relacji, a tym samym budowanie wizerunku firmy za pomocą różnych narzędzi. Jakich?

Najważniejszą kwestią jest aktualna strona www, na której potencjalni klienci i kontrahenci będą mogli znaleźć wszystkie potrzebne informacje. Treści na stronie powinny być napisane w łatwy i przystępny dla każdego sposób.

W strategii PR w małych firmach dobrze sprawdzi się Facebook. To narzędzie, za pomocą którego możemy dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż. LinkedIn natomiast pomoże nawiązać nowe kontakty biznesowe.

Informacja prasowa służy nawiązaniu kontaktu z dziennikarzami. Taki tekst powinien zawierać najważniejsze informacje, np. o produkcie, usłudze, nagrodzie i przede wszystkim być interesujący.

Zobacz, jak możemy Ci pomóc: Kontakt z mediami

Dobrym sposobem promocji jest organizacja eventu, na który także można zaprosić dziennikarzy.

Planowanie działań PR w małej firmie

Najważniejszymi kwestiami w zakresie planowania działań PR są:

  • określenie osób, do których chcemy dotrzeć z produktem lub usługą (tzw. grupa docelowa);
  • wyznaczenie celów, które chcemy osiągnąć, np. w ciągu 12 miesięcy;
  • sprecyzowanie, jaki wizerunek powinna mieć firma.

Mając te informacje można dobrać odpowiednie narzędzia PR-owe.

Jakie są korzyści działań PR dla małej firmy?

Właściciele firm zajmują się ogromną ilością spraw i nie mają czasu na działania PR. Można tę kwestię rozwiązać na dwa sposoby: zatrudnić PR-owca w firmie lub poprosić o pomoc agencję PR. Osoby decyzyjne często myślą, że działania PR dla małych firm są zbyt drogie. Nic bardziej mylnego. Czasem wystarczy niewielka kwota, aby osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Budżet na działania PR zawsze określa się według potrzeb i możliwości. To jeden z bardziej skutecznych sposobów zwiększenia rozpoznawalności marki oraz zwiększenia sprzedaży. Pieniądze zainwestowane w kampanię PR-ową zwrócą się, gdyż wizerunek eksperta w swojej dziedzinie, oferującego przydatne produkty lub usługi na wysokim poziomie będzie w przyszłości z pewnością procentował. Przekonał się o tym również Pan Wojciech, któremu działania PR pomogły wypromować nowy, innowacyjny produkt i zwiększyć sprzedaż oraz zbudować pozytywny wizerunek.