Recepta na dobry wizerunek firmy

W kalendarzu wpisane kolejne spotkania. Wszystkie są ważne albo bardzo ważne. W międzyczasie telefony, maile od klientów. W takim tempie trudno złapać oddech, a co dopiero pomyśleć o dbaniu o wizerunek firmy. Tymczasem wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach.

Najważniejsze to nie zapominać o tym, że dobry wizerunek firmy, którą reprezentujemy, tworzymy my sami. Zatem, co zrobić, żeby postrzegano nas i naszą firmę jak najlepiej, a jej wizerunek był właśnie taki, jak chcemy? Jest kilka zasad, których wystarczy przestrzegać. Jedne dotyczą naszego zachowania, inne np. widoczności firmy w sieci.

Jak mowa ciała pomaga budować dobry wizerunek?

Zacznijmy od mowy ciała. To nie wypowiadane słowa są podstawą w komunikacji, a postawa, mimika twarzy, kontakt wzrokowy i gestykulacja decydują o tym, jak odbieramy siebie nawzajem. Warto wykorzystać tę wiedzę do budowania relacji biznesowych, a co za tym idzie dobrego wizerunku firmy.

Postawa – najlepiej gdy jest otwarta, czyli ręce są rozłożone, dłonie otwarte, a ciało lekko pochylone w stronę rozmówcy. Tworzeniu bliskich relacji nie sprzyja postawa zamknięta, czyli krzyżowanie rąk i nóg oraz kulenie się w sobie.

Kontakt wzrokowy – utrzymanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą wskazuje na pewność siebie i otwartość. Unikanie go świadczy natomiast o niepewności i nieszczerości.

Mimika twarzy – trzeba pamiętać, że emocje, które przeżywamy są widoczne na twarzy. Możemy z niej odczytać szczęście, strach, złość, zaskoczenie, wstyd, ból i smutek… Warto pamiętać, że uśmiech zawsze wprowadza miłą atmosferę w czasie rozmowy i pozwala poczuć się swobodnie osobie, z którą rozmawiamy. Uśmiech przede wszystkim wyraża pozytywne nastawienie i buduje dobry wizerunek.

Gestykulacja – gesty podkreślają to co mówimy. Jeśli chcemy zbudować pozytywny wizerunek warto nauczyć się eliminować negatywne gesty, np. nadmierne wymachiwanie rękami w czasie mówienia. Zdecydowanie lepszy efekt przyniosą gesty adekwatne do tematu rozmowy. W czasie rozmów biznesowych dobrą praktyka będzie wyważone potakiwanie głową.

Uścisk dłoni – rękę wyciągamy swobodnie lekko pochylając się do przodu i patrząc rozmówcy w oczy. Uścisk powinien być zdecydowany, ale niezbyt mocny.

Ubiór – pełni bardzo ważną rolę w komunikacji niewerbalnej. Powinien być wybierany świadomie, tak aby był stosowny do okoliczności. Odstępstwa od przyjętych norm traktowane są jako brak profesjonalizmu i obniżają status osoby. W doborze stroju może pomóc wiedza o symbolice kolorów i ich psychologicznym oddziaływaniu, np. kolor szary wzbudza zaufanie. Kojarzy się z osobami konserwatywnymi i zrównoważonymi. Czerwony, natomiast, uosabia siłę i władzę. Sugeruje pewność siebie. Granat wyraża szacunek i godność. Kojarzy się z odpowiedzialnością i chęcią sprawowania kontroli.

Pamiętajmy, że słowa stanowią zaledwie 7% procesu komunikacji, podczas gdy mowa ciała ponad połowę – aż 55%.

Prezentacje, wystąpienia – jak je wykorzystać, aby budować dobry wizerunek firmy?

Wystąpienia publiczne, choć większość z nas ich nie lubi i uważa za stresujące, to czas kiedy szczególnie warto pamiętać o mowie ciała. Możemy odpowiednio się do nich przygotować, a to zmniejszy stres. Na początek pomyślmy co chcemy powiedzieć, do kogo oraz jaki ma być efekt naszego wystąpienia.. Następny krok to ułożenie planu według którego będziemy mówić. Dobrze jest wypisać sobie na kartce krótkie hasła, na wypadek zapomnienia o czym dalej powinniśmy mówić. Taka lista pozwoli na szybko sobie przypomnieć. W tle, oczywiście, może wyświetlać się prezentacja. Slajdy nie powinny być przeładowane treścią, a podkreślać najważniejsze informacje i dane, które możemy przedstawić w formie diagramów, wykresów lub tabelek. Prezentacja wygląda bardziej profesjonalnie, jeśli na slajdach znajduje się logo firmy.

Istotne fakty możemy podkreślać gestami. Niezwykle ważny jest też ubiór. Na tę okoliczność dobrze sprawdza się kolor granatowy.

Wizytówki, choć ostatnio rzadziej używane, to jednak kolejny detal, na który warto zwrócić uwagę. Im bardziej oryginalna i zwracająca uwagę, tym lepsza. Twoi potencjalni kontrahenci i klienci lepiej ją zapamiętają. Profesjonalne podejście do tego typu szczegółów wskazuje na dbanie o wizerunek firmy.

W jaki sposób informacje w sieci tworzą wizerunek firmy?

Niemniej ważne są aspekty związane elementami, które tworzą dobry wizerunek firmy w sieci. Warto zadbać o profesjonalną stronę internetową, na której klient będzie mógł znaleźć aktualną ofertę firmy, portfolio i dane kontaktowe. Pamiętajmy, ze strona internetowa to wizytówka firmy w Internecie, która pomaga budować jej dobry wizerunek. Dlatego trzeba także sprawdzić, czy dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

Gmail, onet, buziaczek – takie domeny w adresach mailowych nie wyglądają profesjonalnie. Warto mieć adres mailowy z firmową domeną. Możesz pomyśleć, że to szczegół, na który pewnie niewiele osób zwraca uwagę. To jednak kolejny element, który świadczy o profesjonalizmie i dbaniu o dobry wizerunek nie tylko firmy, ale również osoby wysyłającej wiadomość.

Dobrze byłoby, gdyby potencjalni klienci i kontrahenci mogli znaleźć o naszej firmie pochlebne opinie. Dbajmy o to, aby zadowoleni klienci napisali kilka zdań na temat współpracy.

Stosowanie tych kilku prostych zasad w codziennym życiu firmy to fundament budowania dobrego wizerunku.